Már két éve nem kapják meg az államtól az elnyert napelemes pályázati pénzeket

Megosztás

Teljes káosz alakult ki a 2021-ben meghirdetett napelemes pályázat kapcsán – erről számolt be a HVG.hu. A hírportál szerint több százan futnak a pénzük és a vágyott napelemeik után, mivel a kivetelezőnél pénzügyi nehézségek léptek fel. Ennek oka, hogy a cég több mint 2 éve nem kapja meg az elnyert támogatásokat, miközben a beruházási költségek őket terhelik. Az továbbra is rejtély, hogy mikor akar fizetni a kormány, de a napokban újabb napelemes pályázatot írtak ki, kérdés, hogy az előzmények fényében mennyien mernek majd belevágni egy ilyen projektbe.

A 2021-ben meghirdetett pályázat igazán kedvező feltételekkel kecsegtetett. napelemes rendszer telepítésére, illetve napelemek telepítésére és fűtési rendszerek elektrifikációjára igényelhettek támogatást a háztartások. Az ígéret szerint úgy, hogy a nyertes pályázónak egy fillérjébe sem kerül majd a kiépítés: a költségeket 100 százalékban állta (volna) az állam, uniós forrásból.

Az egyik fővároshoz közeli településen élő Viktória kapott is az alkalmon, és pályázott: kiválasztotta a regisztrált cégek egyikét, és mivel nem szeretett volna az ügyintézéssel vesződni, teljes mértékben rájuk bízta az ügyintézést – a bekerülési költség 5 százalékáért cserébe. Azután várt. És várt. És küldte be folyamatosan az újabb és újabb papírokat, igazolásokat, nyilatkozatokat, iratokat, amiket előírt a pályázat lebonyolítója. Mire 2022 őszén arról értesítették, hogy elnyerte a támogatást, már egy éve várt az eredményre, több tízezer másik pályázóval együtt: a támogatói okiratok kézbesítése csak azon a nyáron indult el.

Pedig ez volt az az év, amikor a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások nyomán összeomlottak az ellátási láncok, és drágulni kezdtek a napelemes rendszerekhez szükséges eszközök és anyagok. Eközben a választások előtt meghirdetett pályázati könnyítések az eredeihez képest többszörösére növelték a sikeres pályázók számát. Az Ukrajna ellen indult orosz agresszió nyomán kialakuló energiaválság, és a rezsicsökkentés csökkentése után pedig még többen akartak saját erőből is napelemet telepíteni az otthonukra. Az ily módon több szálon is felfutó kereslet még tovább gerjesztette a drágulást, de emelkedni kezdtek a munkadíjak is. A végeredményt ismerjük: a napelemes pályázatok eredetileg 100 százalékos állami támogatása 60-70 százalékosra olvadt, és az eredetileg ingyen napelemre pályázóknak mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk, hogy kipótolják a különbséget.

Viktória is így tett, amikor az általa megbízott kivitelező cég, a Napos Megoldás brand mögött álló Traditional Solutions Kft. jelezte: kell a saját erő. Ez már 2023-ban történt azután, hogy márciusban a cég lehívott 412 ezer forintnyi pályázati előleget az államtól, majd áprilisban 480 ezer forint saját erőt is kért mellé, hogy neki tudjon állni a kivitelezésnek.

Viktória fizetett, de hiába. Amikor tavaly októberben – közel két évvel azután, hogy pályázott – megkapta az engedélyt a szolgáltatótól a rendszer hálózati csatlakozására, a beruházás nem indult el, pedig a cég ezt ígérte. Viktória ezután is türelemmel várt, mert annyira hozzászokott, hogy minden csigalassúsággal zajlik a pályázattal kapcsolatban, és elfogadta, hogy a vállalkozás részéről újra és újra türelmet kérnek tőle. Pedig ekkor már voltak bajok a cégnél.

A pályázó január második péntekén szembesült azzal, hogy baj van. Kapott egy levelet a céges ügyintézőtől, aki az ő pályázatát is kezelte, és amiben az illető szó szerint azt írta, hogy:

Sajnos az utóbbi időszakban számomra is érthetetlen folyamatok indultak a cégben, melynek eredményről a legtöbben már értesültek. Mi igyekeztünk végig lelkiismeretesen végezni a munkánkat és a lehető leginkább gyorsítani és könnyíteni önöknek a folyamatokat, csak sokszor mi sem kaptunk megfelelő tájékoztatást.A legtöbb kollégám már nem elérhető, mivel korábban már felmondtak, a mai napon viszont én is kiléptem a cégtől.

Viktória tehát az ingyenesnek ígérkező pályázat következtében ott maradt  egy beragadt pályázattal, több százezer forint kiadással, az ígért napelemek nélkül. Sajnos nem ő az egyetlen, aki komoly veszteséggel és napelemek nélkül várja a helyzet megoldását. A HVG.hu információi szerint a cégnek 300-nál is több hasonló ügyfele lehet.

Egy másik károsultat, a nyugdíjas Györgyöt is megszólaltatta a lap, ő összesen 617 ezer forintot fizetett be önerőként, a korábban ingyenesnek ígért pályázatra. György egy lépéssel előrébb jutott, mint Viktória, hozzá a cég leszállította a napelemeket és a tartószerkezetet, azonban az összeszerelésre már nem került sor. Így most minden eszköz ott áll György udvarában.

“Ezt így ki fogja folytatni? Attól félek ezt a munkát már nem fejezi be senki. Tehetetlenek vagyunk” – mondta a csepeli nyugdíjas.

A HVG egy másik károsulttal, Istvánnal is beszélt, aki a szerencsésebbek közé tartozik, ő technikai okok miatt “csak” 100 ezer forint önerőt fizetett be. István elmondta, hogy az ő kapcsolata a céggel decemberben szakadt meg, de megérti a kialakult helyzetet. Azt mondta, jó kapcsolata volt a céggel, amelynek munkatársai szimpatikus módon dolgoztak, korábban rendszeresen tájékoztatták, sőt arról is informálták, hogy az állam nem fizeti ki az elnyert támogatásokat a már felszerelt rendszerek után, és várhatóan le fognak állni emiatt.

Gyorsan fogy az idő

Az ügyfelek egyre kétségbeesettebbek, hiszen se pénz, se napelemek, se megnyugtató információ. A károsultak már egy Facebook csoportot is létrehoztak  Napos Megoldás Károsultjai néven, amihez rövid időn belül több mint 130-an csatlakoztak. Voltak akik feljelentést is tettek, de volt akit elhajtott a rendőrség, mondván, hogy ez polgári ügy és  nem látni, hogy bármiféle bűncselekmény gyanúja fennállna. 

A legnagyobb probléma, hogy áprilisban lejár a megvalósításra kapott határidő, de olyan is akad, aki már mostanra kifutott az időből.

A Cég Januar 18-tól teljesen elérhetetlenné vált, de a cégadatok alapján a problémák már tavaly ősszel jelentkeztek. Tavaly szeptember és november között például öt alkalommal indult végrehajtás ellenük, ezek közül több kezdeményezője a szlovákiai Agrosolar sro. napelemes cég volt. Az Agrosolar magyarországi képviselője a hvg.hu-nak arról beszélt, hogy egy 7000-8000 eurós (2,5-3 millió forint) elszámolási vita alakult ki közöttük, a Traditional Solutions ugyanis önkényesen visszatartotta a szerződés szerint az Agrosolarnak járó összeget. A jogellenességet bíróság is megállapította, de azt, hogy a szlovákiai cég hozzájutott-e a követeléséhez, akkor, amikor beszéltünk, még nem lehetett tudni.

A HVG.hu végül elérte a cég illetékeseit, akik közölték, hogy összesen 330 ügyfelük pályázott sikeresen de a lebonyolítás rendkívül lassan haladt, aminél csak a támogatások folyósítása volt lassabb. 

“A sikeres pályázókat legjobb tudomásunk szerint már 2022. február–március hónapjától elkezdték kiértesíteni, azonban a Támogatói okiratokra a pályázóknak egészen 2022 augusztusáig várniuk kellett.”

A támogatási díjbekérőket 2022. augusztus 31-től kezdődően kezdték kiállítani, de az első támogatási részösszeget – vagyis az előleget – csak 2023. január 16-án, vagyis öt és fél hónappal később írták jóvá a számlájukon, és a pénzek érkezése a következő időszakban is “igen kiszámíthatatlan volt. Előfordult, hogy míg egy-egy pályázó hónapokat várt, addig másoknak egy hónapon belül beérkezett a támogatási összege.”

Jelezték, hogy az időközi elszámolás benyújtására még később, 2023. július 11. után volt lehetőségük, de mindössze öt napot kaptak rá, hogy az összes előlegszámlát és a hozzá tartozó dokumentációt feltöltsék a sikeres elbírálás érdekében, amihez minden egyes pályázót személyesen is be kellett vonniuk. Ezután indultak a kivitelezések: összesen 68 pályázóhoz szállították ki a napelemeket, és körülbelül kétharmaduk esetében fel is szerelték. A cég azonban felélte pénzügyi tartalékait, ugyanis mindezt saját költségen valósították meg, hiszen a pályázatot bonyolító ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. csak csekély számban hagyta jóvá az időközi elszámolásokat – egészen a mai napig.

a Traditional Solutions Kft. türelmet kért, és jelezte:

“Elsősorban a rendszerek kiépítése a célunk, és nem a kártalanítás, tekintettel arra, hogy a pályázati igényeknek szeretnénk eleget tenni, és nem egyéb alternatívákkal a megvalósítás alól mentesülni.”

A HVG megkereste a a szakmai felügyeletét ellátó Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy tudnak-e a problémáról, ez hány nyertes pályázót és hány céget érint, intézkedtek-e már, és mit tanácsolnak a pórul járt ügyfeleknek, de cikkük megjelenéséig nem válaszoltak.

Így továbbra sem tudni mi lesz a károsult cégekkel és ügyfelekkel. Az is kérdéses, hogy mi történik, ha lejár a megvalósítási határidő és az is, hogy végül ki fogja kártalanítani a szereplőket.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek